czwartek, 31 marca 2016

Edukacja muzyczna, jak nie zniechęcić do gry na instrumencie

Tak jak już kiedyś pisałam bardzo zależy nam na edukacji muzycznej naszych dzieci. Otaczamy je muzyką i uwrażliwiamy na jej piękno. Staramy się aby słuchane utwory nie były jak najlepszej jakości :) Prezentowałam tu kiedyś kilka z naszych płyt, można znaleźć je w zakładce muzyka. Postaram się uzupełnić informacje o kilka kolejnych. Gromadzimy i gramy naszymi domowymi instrumentami, ostatnio udało nam się kupić mały akordeon :)
Z chodzi na zajęcia z "dziadkiem Bachem" na których ma okazję poznawać różne instrumenty, ich historię, słuchać ich dźwięku, dotknąć i zagrać. 
Od roku Z gra na skrzypcach metodą Suzuki https://pl.wikipedia.org/wiki/Metoda_Suzuki
Chłopcy śpiewają i graja z nami w domu i na zajęciach 2 razy w tygodniu.

Celem edukacji muzycznej jest m.in.:
  • wprowadzenie dziecka w świat muzyki
  • rozbudzanie i rozwijanie zamiłowania do muzyki
  • rozwijanie słuchu muzycznego
  • ćwiczenie pamięci i wyobraźni muzycznej
  • rozwijanie samodzielności, systematyczności i dobrej organizacji pracy
  • wprowadzenie w pisownię nutową, poznanie nazw nut oraz możliwość zapisu ulubionych piosenek i melodii
  • nauka komponowania melodii,
  • nauka gry na instrumentach muzycznych (głównie skrzypce)
  • wspólne muzykowanie
  • upowszechnianie wiedzy o muzyce
Nauka muzyki nie musi być stresująca. Edukacja Muzyczna Montessori nie przewiduje egzaminów, ocen i konieczności odrabiania prac domowych. Jest natomiast granie dla własnej przyjemności, bez przymusu wielogodzinnego ćwiczenia. Materiał muzyczny jest dostosowany do indywidualnych umiejętności i możliwości każdego uczącego się.

Muzyki można uczyć się w każdym wieku. Mogą jej się uczyć zarówno dzieci w wieku przedszkolnym, młodzież, jak i dorośli.

Naukę można rozpocząć w każdym terminie. Nie obowiązuje tu rok szkolny.


Aby codzienne ćwiczenia gry na skrzypcach (u nas raczej odbywają się spontanicznie :) nie były dla Z monotonne staramy się je uatrakcyjniać. Mamy na to kilka pomysłów :) bardzo pomaga w uniknięciu rutyny to, że w tej metodzie dziecko gra z rodzicem. U nas często tata wyciąga skrzypce i zaczyna grać nie mówiąc o tym wcześniej nikomu ;) dźwięk skrzypiec wabi dzieci do pokoju i prowokuje do wspólnej zabawy=gry. Często Z ogląda wcześniej fragment jednego z koncertów skrzypcowych różnych wykonawców, najbardziej podoba jej się gra Waness'y Mae :) prowokuje do komponowania własnych utworów :)
Do ćwiczeń zachęcają też wizyty w filharmonii, operze, na koncercie. Z chętnie daje koncerty naszym gościom, babci, ciociom i nam :)
Staramy się unikać sformułowań: Czas na ćwiczenie gry na skrzypcach ...

http://www.nfm.wroclaw.pl/

 

 

http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/3353 

http://www.nfm.wroclaw.pl/article?id=526

Brak komentarzy: