niedziela, 16 lutego 2014

To dla mnie niesamowite!

14-miesięczny A od ok 2 tygodni pokazuje rączką na pieluszkę i wydaje charakterystyczny dźwięk kiedy prosi abyśmy mu ją zdjęli. Na początku myślałam, że po prostu chce biegać bez dolnej części garderoby. Myliłam się, A wykonuje ten gest kiedy:
- czuje,że jest mu nie wygodnie z pełną pieluszka po nocy
- zrobił właśnie siku do świeżo zmienionej pieluszki i odczuwa potrzebę założenia nowej
- kiedy zrobi kupkę i prosi o natychmiastową zmianę pieluszki
Wczoraj wieczorem po kąpieli z nową pieluszką wyszedł z łazienki, po 5 min przyszedł do mnie do kuchni i powiedział mi, że prosi o zmianę pampersa. Pomyślałam, że trochę przesadza.
Ja: Rozumiem, zrobiłeś siku, później zmienimy pieluszkę.
A: Pokręcił przecząco głową i mówi: Ne, ne, ne
Ja: ( lekko zdziwiona) Dobrze zobaczmy co tam takiego jest. Okazało się, że była tam kupka.

Jeszcze raz przekonałam się, że należy zawsze do końca wysłuchać dziecka, starać się je zrozumieć a nie kierować się pozorami i swoją wygodą.
A jako jedyny z całej naszej 3 tak szybko zaczął sygnalizować świadomość swojej fizjologii. Z w wieku ok 18 miesiąca poprosiła o kupienie jej nocnika ale to był 18 miesiąc a nie 14 ;)

Czy macie też takie lub podobne doświadczenia z 13-14 miesięcznymi dziećmi? Ja kiedyś słyszałam o podobnym zdarzeniu ale pomyślałam, że nie jest to możliwe i pewnie mama tego dziecka przesadza.



2 komentarze:

Marta pisze...

Moje dzieci niestety bardzo późno zaczęły sygnalizować, potrzeby i niestety nie przeszkadzały im w ogóle mokre majty. Mam nadzieję, że córką będzie trochę lepiej... Twoje dziecko jest bardzo szybkie!

Katarzyna P pisze...

Ja jestem przeciwnikiem wczesnej nauki "nocnikowania" uważam, że trzeba czekać na pierwsze sygnały od dziecka tak do ok 20-22 miesiąca. Jeżeli do tego czasu samo nie wykazywało chęci zmiany miejsca załatwiania potrzeb fizjologicznych to dopiero po tym czasie można rozmawiać, zachęcać i pokazywać dziecku inne możliwości :) Do ok 20 - 24 miesiąca życia wytwarzane są odpowiednie połączenia nerwowe które pozwalają na świadome kontrolowanie fizjologii.