czwartek, 2 stycznia 2014

Zaczynamy :)

Zaczynamy naszego bloga.
Skąd taka nazwa? Pewnie każdy rozumie ;) Jak się okazało (po przeczytaniu książek Sears'ów i M. Rosenberga) w kontakcie z dziećmi stosujemy zasady Rodzicielstwa Bliskości i Porozumienia bez Przemocy.
Nie wiedzieliśmy, że są takie fachowe określenia na nasze codzienne rodzicielstwo ;) Cieszę się, że dotarłam do tej literatury, teraz już wiem, że nie tylko my uważamy takie relacje i sposób traktowania dzieci za normalne. Przed ich przeczytaniem zdarzało mi się zastanawiać nad sensownością i konsekwencjami naszych praktyk, było to mniej więcej w czasie kiedy Z miała 1-2 lata. Później przeczytałam "W głębi kontinuum" i trochę mnie ta książka uspokoiła.Teraz ma 5 lat i jestem zachwycona dotychczasowymi rezultatami!!!
zawsze blisko
zawsze blisko
Termin Rodzicielstwo Bliskości został stworzony przez małżeństwo (pediatry i pielęgniarki) które napisało wiele książek na temat opieki i "wychowania" dzieci. Książki które zostały przetłumaczone na język polski to: Księga Rodzicielstwa Bliskości, Zasypianie bez płaczu i Księga dziecka.
Krótki wywiad z Państwem Sears.
M. Rosenberg stworzył w psychologi nowy nurt nazwany - porozumieniem bez przemocy. Jego książki którą przeczytałam to Rozwiązywanie konfliktów poprzez porozumienie bez przemocy (wszystkim serdecznie ją polecam), Porozumienie bez przemocy o języku serca.
wszędzie razem
 Chcemy pokazać jak w praktyce wygląda nasze RB i PbP. Jest to trudny rodzaj rodzicielstwa, wymaga od nas ogromnej ilości cierpliwości, często wyrzekania się egoizmu i poświęcania ogromnych ilości naszego czasu dzieciom, nie tylko na biernym byciu z nimi ale w znacznej części na aktywnym spędzaniu z nimi czasu. Wiem, że dla niektórych jest ono kontrowersyjne ;)
odkrywamy świat
Uwielbiam czytać blogi na temat wczesnej edukacji i edukacji domowej, czerpię z nich pomysły na zabawy z naszymi dziećmi. Postanowiliśmy nie tylko brać ale też coś dać, podzielić się naszymi pomysłami oraz pokazać jak u nas wygląda realizacja blogowych inspiracji :)
nauka przez zabawę
Od kilku lat interesuję się pedagogiką M. Montessori, uważam, że była to bardzo mądra kobieta. Polecam jej książkę "Domy dziecięce", niestety to jedyna jej książka przetłumaczona na język polski. W naszych zabawach widać jej wpływ.
 blisko natury
Chcielibyśmy pokazać też książki które kochamy czytać naszym dzieciom, audiobooki które wspólnie słuchamy, zabawki którymi się razem bawimy oraz filmy i bajki które staramy się oglądać razem z Z .

P.S.
Uwagi techniczne ;)
Dużym ułatwieniem dla mnie kiedy czytam blogi jest informacja przy każdym wpisie w jakim wieku jest dziecko dlatego postanowiłam podawać taką informację przy każdym poście.
Naszego bloga będą pisały 2 osoby, ja i S. Niektóre wpisy będziemy tworzyć wspólnie ale większość każdy z nas będzie pisał sam.