sobota, 14 lutego 2015

Nauka czytania - przygotowania

Z 6 lat i 4 miesiące
A i J 2 lata i 2 miesiące



Po obserwacji chłopców i Z w kontekście chęci i zainteresowania czytaniem (w ostatnim miesiącu) postanowiłam przygotować na nowo zestaw do nauki czytania, na początek ten sam dla chłopaków i dla Z :)
Z dostanie również różowy materiał do czytania który proponuje M. Montessori. Z już czyta i powinna pracować już z materiałem zielonym ale chciałabym aby jeszcze bardziej poczuła swoją siłę i podniosła poczucie własnej wartości w zakresie znajomości czytania.
O nauce czytania pisałam już tu:
http://naszerodzicielstwobliskosci.blogspot.com/search?q=litery+z+kreatywnych+drucik%C3%B3w
http://naszerodzicielstwobliskosci.blogspot.com/search/label/Nauka%20czytania
http://naszerodzicielstwobliskosci.blogspot.com/search/label/Nauka%20czytania?updated-max=2014-08-19T12:45:00-07:00&max-results=20&start=4&by-date=false
http://naszerodzicielstwobliskosci.blogspot.com/search/label/Zabawa%20w%20czytanie?updated-max=2015-02-24T10:17:00-08:00&max-results=20&start=2&by-date=false


Dlaczego Z dostanie różowy materiał i dlaczego przygotowuję na nowo zestaw do nauki czytania?
Otóż:
- codziennie dostaję sygnały od chłopaków, że chcą czytać, poznawać litery, biorą do ręki książki i przeglądając je próbują na głos czytać, fazy wrażliwe są bardzo ważne, nie wykorzystane "mszczą się" po latach :)
- chciałabym pracować nad wzbogacaniem ich zasobu słownictwa, od ok miesiąca mają bumm na mówienie, każdego dnia mówią coraz więcej słyszanych do tej pory słów i jest to "właśnie ten czas" na to aby pomóc im rozszerzać słownictwo, po co? Aby mogli jak najlepiej wyrazić, to co czują, widzą, słyszą, sprawnie komunikować się bez zbędnych frustracji, mówić poprawną piękną polszczyzną bez zaśmiecania języka do mało kulturalnymi słowami itd Z ma ogromny zasób słownictwa i widzę jak pomaga jej to i ułatwia codzienne funkcjonowanie.
- nasze dzieci zagrożone są dysleksją i dysortografią które mam ja, chciałabym jak tylko się da oszczędzić im stresu spowodowanego tymi ograniczeniami, wczesna stymulacja mózgu pozwala na zapobieganie i ograniczanie rozwoju tych mocno utrudniających życie przypadłości.
W żadnym żłobku, ani placówce przedszkolnej nie są prowadzone zajęcia zapobiegające skutkom dysleksji, właściwie tylko rodzice mogą odpowiednio wcześnie reagować i zapobiegać konsekwencjom.
- Z czyta ale nadal często literuje, a dużo rzadziej czyta sylabami, po zabawach z nowym materiałem będzie z pewnością czytała płynnie :) bez literowania które znacznie wydłuża jej czas czytania 

- dostałam też wiele pytań i próśb o wypożyczenie materiału do nauki czytania dla dzieci, a życzenia moich klientów są dla mnie bardzo ważne, chcę doskonalić moje materiały na potrzeby wszystkich dzieci, nie tylko moich :)

kontakt: naszerodzicielstwobliskości@wp.pl

Już niedługo (trochę to potrwa:) zaprezentuję Wam co przygotowywałam przez ostatnie kilka tygodni:) zazwyczaj od 22.00 do 02.00 ... - moja nocna praca na pół etatu ...

P.S.
Z obecnie czyta książeczki z 2 zestawu "Kocham czytać" prof. Jagody Cieszyńskiej

2 komentarze:

Unknown pisze...

Ciekawa jestem Waszych postępów. Bardzo ciekawa metoda :)

Katarzyna P pisze...

też jestem ciekawa
teraz jednak z uwagi na obecność wirusa i bakterii w naszym domu nie mam sił ani czasu na przygotowywanie materiałów :(