środa, 4 lutego 2015

Otoczenie dla dziecka wg. M. Montessori i Sears'ów oraz utrwalanie nazyw kolorów

A i J 25 miesięcy

Przygotowałam taki oto materiał do zabawy utrwalającej nazwy kolorów i wzbogacającej zasób słownictwa:
 
Wnętrze foremki wykleiłam samoprzylepnym kolorowym papierem, do osobnego pojemnika włożyłam różnokolorowe przedmioty (pojemnik ustawiony po lewej stronie foremki aby w czasie przenoszenia zachować taki kierunek jaki będzie w czasie pisania od lewej do prawej strony)

 W czasie zabawy, kiedy obydwaj postanowili w tym samym czasie pracować z materiałem musiałam zmodyfikować ustawienie pojemników. Dużo łatwiej zachować odpowiednią kolejność kiedy z materiałem pracuje jedna osoba :)
 Moja prezentacja materiału była mało skomplikowana ;) Wyjmowałam poszególne przedmioty wypowiadając nazwę koloru i nazwę przemiotu i wkładałam do odpowiedniego zagłębienia, np:
Żółta żyrafa, zielone O, czerwona kulka.
 



Materiał do zabaw ustawione są w naszym dużym pokoju (dziennym, wspólnym do zabaw dla wszystkich domowników przez większą część dnia) na stoliku z półkami (bardziej blacie :) dostosowanym wysokością do wzrostu dzieci (jest to stolik pod TV-IKEA, upolowałam go za 200zł na allegro. Jest idealny do umieszczania w nim i na nim zabawek w "Montessoriańskim" sposobie życia od ok 6 miesiąca ;) 
 




 

 
Widzicie tą satysfakcję na twarzy J, dla tych chwil warto poświęcać nieprzespane noce ;) 
Radość z sukcesu - budowanie poczucia własnej wartości.
Bardzo mądry artykuł na temat przygotowania otoczenia dla dziecka możecie przeczytać tu:

Na przygotowanie odpowiedniego środowiska-otoczenia do codziennego funkcjonowania dla dziecka, z uwzględnieniem jego sposobu poruszania się, wzrostu, zainteresowań i wieku zwraca uwagę nie tylko M. Montessori ale również np W. i M. Sears w książce "Księga Dziecka"str 554,563, 570, 586, 593. 
Po co nam dodatkowe:
meble, półki, małe przyrządy do sprzątania, wałkowania, podnóżki w łazience, własna półka na naczynia w kuchni, wieszaki na ręczniki, kurtki, stołeczek do zakładania butów, dodatkowe lustra itd? Czy to niepotrzebnie wydane pieniądze, bez tych przedmiotów żyje wiele dzieci. Kupujemy je, ustawiamy, montujemy i czyścimy głównie z szacunku do drugiego człowieka - dziecka ...

Do zabaw w kolory przygotowałam również taki materiał:
 
 

 Uwielbiam te małe kolorowe dzwoneczki :) Na pewno pojawią się w innych wariantach naszych zabaw jeszcze nie raz.



Jeśli ktoś chciałby wypożyczyć od nas materiały do zabaw proszę o kontakt mailowy:
naszerodzicielstwobliskosci@wp.pl








Brak komentarzy: