poniedziałek, 23 lutego 2015

Pośrednie przygotowanie do nauki czytania i pisania.

 Z 6 lat i 4 miesiące
 A i J 2 lata i 2 miesiące
W nauce czytania i pisania naszych dzieci łączę 3 metody:
- metodę G. Domana, bardziej do stymulacji mózgu i zwiększania zasobu słownictwa niż jako kluczową w nauce czytania
- metodę symultaniczno - sekwencyjną tzw krakowską,
- metodę M. Montessori 
 z przewagą metody krakowskiej w czytaniu, a metody M. Montessori w pisaniu.
Do tych materiałów dodaję inne które pozwalają na urozmaicenie i uatrakcyjnienie nauki która ma być zabawą!
 Znalezione obrazy dla zapytania nauka czytania doman
Znalezione obrazy dla zapytania kocham czytać jagoda cieszyńska Znalezione obrazy dla zapytania kocham czytać jagoda cieszyńska 
Znalezione obrazy dla zapytania moje układankiZnalezione obrazy dla zapytania Moje sylabki
Znalezione obrazy dla zapytania szorstkie litery Montessori
 



Zanim jednak przejdziemy do bezpośredniej nauki czytania i pisania niezbędne jest przygotowanie pośrednie.

Do nauki czytania i pisania niezbędne jest przygotowanie pośrednie!!!
1. Rodzice czytają na głos książki oraz gazety przy dziecku od momentu jego narodzin.

2. Stymulujemy wzrok dziecka już od narodzin, a szczególnie od 3 miesiąca, np czarno białymi książeczkami. Pokazujemy również barwne pojedyncze ilustracje i nazywamy przedstawione na nich przedmioty. Idealne ćwiczenia na koncentrację i skupianie uwagi.
W wieku od ok 6 miesięcy rozpoczynamy zabawę w czytanie globalne np materiałami proponowanymi przez G. Domana. Nie chodzi tu o jak najszybszą naukę samodzielnego czytania (to produkt uboczny:), dziecko oglądając materiał stymuluje wzrok, słuch, poszerza zasób słownictwa, nawiązuje więź z osobą z którą bawi się w czytanie, ćwiczy skupienie uwagi.

3. Od ok 1-1,5 roku poza pojedynczymi przedmiotami na ilustracjach. Rodzice opisują również ilustracje przedstawiające historyjki, ciągi wydarzeń itd Jeżeli rodzice dbają o czas na czytanie, to właśnie w tym wieku dzieci same przynoszą im książki i proszą o wspólny czas czytania. 
4. W wieku ok 1,5-2 lat mamy już w domu mola książkowego. Dwulatek jest już w stanie skupić uwagę na czytanej mu książce - opowiadanej historyjce zilustrowanej obrazkami ok 30-40 minut. (Z w wieku ok 1,5 roku, a chłopcy w wieku 25 miesięcy słuchają czytania przez ok 1 godzinę.)
5. Faza wrażliwa - pierwsze zainteresowanie samodzielnym czytaniem występuje najczęściej w okresie ok 2 urodzin, może to być 20 miesięcy, ale równie dobrze 25 miesięcy.
To rodzice muszą zatroszczyć się o naukę skupienia uwagi u swoich dzieci, jest na to wiele sposobów, wystarczy tylko chcieć...
Bardzo ważne jest to aby rodzice odpowiednio rozpoznali fazę wrażliwą na zainteresowanie literami i odpowiedzieli na nią przygotowując otoczenie, tak aby dziecko miało możliwość zapoznania się z tym czego jego organizm potrzebuje w tej właśnie fazie wrażliwości.

6. Dostępność dla dzieci od ok 3,5 lat do audiobooków.
To czy nauka czytania i pisania będzie dla dziecka przyjemnością, czy udręką i frustracją zależy od rodziców!!!
Przed nauką czytania i pisania następuje przygotowanie pośrednie, jak przygotowanie ręki, ćwiczenie koordynacji ruchów, rozróżnianie figur w ćwiczeniach zmysłu wzroku. 
- zabawy - ugniatanie, wałkowanie śródręczem, lepienie, ciastoliny, plasteliny, masy solnej, gliny itd 
-  rysowanie, łączenie kropek, malowanie palcem, pędzlem
- zabawy w rozpoznawanie kształtów geometrycznych, sekwencji, rytmów matematycznych
- cięcie nożyczkami papieru w linii prostej, ukośnie, po śladzie, cięcie ciastoliny, plasteliny
- ćwiczenia mięśni dłoni do prawidłowego chwytu kredki,

 Od tego przechodzi się do specjalnych ćwiczeń w rozróżnianiu kształtu liter, pisania w liniaturze, układania prostych wyrazów z liter ruchomego alfabetu. Bezpośrednią naukę pisania rozpoczyna się w chwili wprowadzenia liter z szorstkiego papieru. Dziecko może sensorycznie rozpoznawać kształt liter pisanych i uczyć się sposobu kreślenia wodząc palcem po konturze z szorstkiego papieru naklejonym na sztywny kartonik. Dziecko zapoznaje się z literą zapamiętując ją zarówno wzrokowo, jak i motorycznie, a uczestnicząc w lekcji indywidualnej zapoznaje się z brzmieniem głoski, gdy nauczyciel wypowiada nazwę litery. Dziecko dokonuje kombinacji z literkami, uczy się je wyrażać i zaczyna czytać. Dodatkowo samogłoski są koloru czerwonego, a spółgłoski niebieskiego. 

Maria Montessori zwraca również uwagę na wychowanie literackie. Przedszkole powinno być wyposażone w biblioteczkę zawierającą literaturę dziecięcą. Znajdą się tam książeczki z ilustracjami do oglądania, książki do samodzielnego czytania, czasopisma dziecięce, książki do głośnego czytania przez nauczyciela oraz taśmoteki.

P.S.
  PAKIET - NAUKA CZYTANIA

Przygotowuję również dla Was i Waszych maluchów (od 2 do 9 lat ) Pakiet Edukacyjny - NAUKA CZYTANIA. 
Pakiet składa się z 5 części, będziecie mogli wypożyczyć go i bawić się w czytanie z młodszymi i starszymi dziećmi :) 


Brak komentarzy: