piątek, 29 sierpnia 2014

Ja jam! Kolejny etap rozwoju rozpoczęty :)

A i J 20 miesięcy




Od kilku dni coraz częściej słyszę: "Ja jam!! Ja jam!!" czytaj Ja sam! Ja sam!
Tak, rozpoczął się kolejny etap rozwoju chłopców. Kiedy wypinam A z fotelika samochodowego w tej samej chwili słyszę "Ja jam! Ja jam!" oznacza to, że A chce sam, bez mojej pomocy wyjść z fotelika = z samochodu. Słysząc to J oczywiście też mówi "Ja jam! Ja jam" oznacza to dokładnie to samo :) Chłopcy sami wychodzą z fotelików na zewnątrz samochodu bez naszej pomocy!!! Czy jest to niebezpieczne? Na pewno, tak. Zawsze kiedy widzę kiedy zsuwają się po bocznej krawędzi fotelika wprost na beton parkingu boję się, że może stać się coś złego, mogą upaść na beton. Są jednak ostrożni, kiedy nie są pewni, że zejdą bezpiecznie wołają o naszą pomoc ale zdarza im się to bardzo rzadko. Starają się też sami zdejmować buty, spodnie, szlafrok po kąpieli itd.
Mogłabym im na to nie pozwolić, wiele z tych sytuacji wydaje się patrząc obiektywnie niebezpiecznych, niewygodnych dla rodzica. Wymagają poświęcenia większej ilości czasu, trzeba czekać aż sami wyjdą z auta, a sama wyjęła bym ich 5x szybciej, cierpliwie czekam aż 4 rączki zdejmą 2 pary butów, delikatnie pomagam zdjąć szlafrok ale tak aby poczucie samodzielnego wykonywania tej czynności było zachowane, tak samo jest ze spodniami itd.
Po schodach chłopcy chodzą samodzielnie od kiedy skończyli 13 miesięcy, wchodzą i schodzą sami. Ta ich czynność wymagała ode mnie również wiele cierpliwości, ufności w ich umiejętności i wiary w to że zawsze działa instynkt samozachowawczy. 
Wspaniale opisane jest działanie instynktu samozachowawczego w książce: "W głębi kontinuum", oto fragment:
"(...)ewolucja nie doprowadziła do sytuacji, w której dziecko rodzi się kamikaze aż rodzice mozolnym wieloletnim wysiłkiem nie nauczą go, jak należy unikać niebezpieczeństw –  dziecko od pierwszych dni życia ma silny instynkt samozachowawczy, któremu należy zaufać i pozwolić mu działać, by mógł prawidłowo się rozwijać(...)"

http://niezlamama.blogspot.com/2011/03/instynkt-dziecka.html
http://www.naludzi.pl/tag/rownowaga/
 http://autystyczna-mama.bloog.pl/id,331931206,title,Instynkt-samozachowawczy,index.html?smoybbtticaid=6135a6

Brak komentarzy: