niedziela, 1 marca 2015

Nauka czytania - materiał

Z 6 lat i 4 miesiące
A i J 2 lata i 2 miesiące

Po wnikliwej analizie zgromadzonych materiałów postanowiłam dodać kilka informacji do poprzedniego posta o tym samym tytule :)


Z uczyłam czytać, po przejrzeniu informacji na kilku blogach, okazało się, że to zdecydowanie za mało. Najpierw Z poznała wszystkie litery, małe i duże w wersji drukowanej, a później kiedy miała ok 3-4 lata znalazłam informację o metodzie krakowskiej J. Cieszyńskiej i po pracy z kilkoma pierwszymi zeszytami zrozumiałam mój błąd :(
Nigdy nie ucz dziecka spółgłosek w izolacji, bez sylaby, bez czytania globalnego.

Z chłopakami rozpoczęliśmy czytanie od metody czytania globalnego G.Domana kiedy mieli ok 4 miesiące, czytanie przeprowadzaliśmy nieregularnie, (ale ciągle nam towarzyszyło) aż do teraz kiedy zauważyłam, że chłopcy zaczęli bardzo szybko zapamiętywać pokazywane wyrazy.

Znalezione obrazy dla zapytania czytanie globalne

Przed rozpoczęciem nauki czytania należy rozpoznać możliwości intelektualne dziecka, gotowość do kolejnych etapów nauki, tak aby dziecko osiągało sukces na każdym poziomie bez zniechęcania się, przymusu i odczuwania porażki.

Idealnym materiałem do pracy przed rozpoczęciem nauki czytania i w trakcie jej trwania jest seria "Stymulacja i terapia. Przygotowanie do nauki czytania" składająca się z 5 teczek z materiałem i opisem oraz odpowiednie zabawki uatrakcyjniające naukę.  

 Materiał w tej serii został tak opracowany i przygotowany aby dziecko mogło podnosić poczucie własnej wartości, osiągać sukces i radość, a rodzic widział na jakim etapie i z jakim materiałem należy pracować z dzieckiem bez negatywnych uwag i oceniania.


  Analiza i synteza słuchowa Analiza i synteza wzrokowa Kategoryzacja Relacje czasowe i przestrzenne
Szeregi i sekwencje  Myślenie przyczynowo-skutkowe 

Idealne do pierwszych zabaw w czytanie już dla roczniaków są:

    


Naukę czytania można kontynuować 2 sposobami:

1. Czytanie metodą symultaniczno - sekwencyjną J. Cieszyńska http://www.cieszynska.pl/

  Znalezione obrazy dla zapytania moje układanki wir Znalezione obrazy dla zapytania moje układanki wir
Znalezione obrazy dla zapytania kocham czytać jagoda cieszyńska  Znalezione obrazy dla zapytania kocham czytać jagoda cieszyńska


2. Czytanie globalne M. Trojanowicz - Kasprzak  http://www.czytanieglobalne.edu.pl/

 

 

  Znalezione obrazy dla zapytania jestem starszą siostrą książka 



  PAKIET - NAUKA CZYTANIA
Przygotowuję również dla Was i Waszych maluchów (od 2 do 9 lat) Pakiet Edukacyjny - NAUKA CZYTANIA. Pakiet składa się z 5 części, będziecie mogli wypożyczyć go i bawić się w czytanie z  młodszymi i starszymi maluchami :)

Po zapoznaniu się z powyższym materiałem dziecko potrafi czytać :)
Teraz znajomość czytania możemy poszerzać, pracować = bawić się różnymi materiałami aby czytanie było płynne i pozwoliło na rozumienie czytanego tekstu.

Materiały:

1. Zestaw edukacyjny PUS (Z bardzo go lubi:)
   Znalezione obrazy dla zapytania pus zestaw edukacyjnyZnalezione obrazy dla zapytania pus zestaw edukacyjny
Na początek proponuję:
 Znalezione obrazy dla zapytania łatwe ćwiczenia do nauki czytania     
 Znalezione obrazy dla zapytania łatwe od gwiazdki do bajki PUS

2. Pakiet "Kocham szkołę" (tytuł mniej mi się podoba :)
 Pakiet KOCHAM SZKOŁĘ! Podręcznik + 2 zeszyty ćwiczeń

3. seria "Czytam ze zrozumieniem"
Znalezione obrazy dla zapytania czytam ze zrozumieniem  Znalezione obrazy dla zapytania czytam ze zrozumieniem Znalezione obrazy dla zapytania czytam ze zrozumieniem


  4."Poczytam Ci mamo. Metoda 101 kroków" To elementarz z wykorzystaniem metody sylabowej, z pisanymi literami.
http://wyspa.edu.pl/nasze-ksiazki/

 

Brak komentarzy: